بریم بندرریگ
منوی دسته بندی

به دلیل اهمیت فراوان و کاربردهای وسیع چراغ های دریایی در دریانوردی برای دریانوردان، ساختار آن ها در اینجا، به طور کامل مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

در طول روز، شناسایی وسایل کمکی برای ناوبری با مشاهده موارد زیر انجام می شود:

مکان، شکل، طرح رنگ، ویژگی های کمکی از جمله سیگنال های صوتی و RACON  و علامت گذاری ها (نام، شماره، حرف). با این حال، در طول شب، ما از ویژگی های نور برای شناسایی و تعیین هدف آن استفاده می کنیم.

نور چراغ ها را می توان توسط باطری و یا گاز که در درون بدنه بویه ها یا خارج از چراغ های دریایی قرار دارد ، روشن نمود. این کار توسط سیم یا لوله ای که به خود چراغ متصل است انجام می شود. برای اینکه کارکرد باطری و یا کپسول برای زمان زیادی در نظر گرفته شود و کمتر نیاز به تعویض مولدهای روشنایی یا شارژ باطری باشد ، می توان طول مدت روشنایی چراغ ها را در مقایسه با مدت زمان تاریکی را با استفاده از تغییر ریتم فلاشرها کمتر نمود. 

رنگ نور چراغ های دریایی در مناطق مختلف، به شکل متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. سه رنگ سفید، سبز و  قرمز براساس تاییدیه انجمن بین المللی چراغ های دریایی، رنگ های استاندارد هستند. که در ادامه به معرفی  کاربرد آن ها می پردازیم.

  1. رنگ قرمز: قرار گیری روی بویه ها و چراغ های دریایی، رنگ آمیزی بدنه بویه ها
  2. رنگ سبز: رنگ کردن بدنه بویه ها، رنگ لنز در چراغ های دریایی
  3. رنگ سفید: رنگ لنز در چراغ های دریایی، استفاده از رنگ سفید روی بدنه بویه ها

 طبقه بندی چراغ های دریایی براساس مشخصات ظاهری 

  1. (F.L (Flashing یا چشمک زن: این علامت نشان دهنده این است که که مدت زمان روشنایی کمتر از مدت زمان تاریکی است.
  2. Occulting یا Occ یا Oc: این مشخصه برعکس F.L است و نشان می دهد که مدت زمان روشنایی بیشتر از مدت زمان تاریکی چراغ می باشد.
  3. Isophase یا ISO: نشان دهنده یکسان بودن مدت زمان روشنایی و مدت زمان خاموشی چراغ است.
  4. Fixed یا F: این علامت روی چراغ و برخی از بویه ها به این معنی است که این چراغ ها روشنایی ثابت دارند. اما این نکته را باید بدانی که استفاده از این علامت بر روی بویه های خطر، به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  5. FL: این مشخصه مخصوص چراغ های چشمک زن معمولی است که چشمک زدن آن ها متناوب و یکسان است و در هر دقیقه حداکثر 30 بار چشمک می زنند. از طرف دیگر برای بویه های سبز، قرمز و بویه های مخصوص یا بویه سیاه مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. Quick Flashing یا QKFL: به طور معمول تعداد چشمک در این مدل چراغ ها،حداقل ۶۰ چشمک در دقیقه می باشد و برای استفاده بر روی بویه های سبز، قرمز و یا روی بویه هایی که لازم است توجه خاصی نسبت به آن شود، انتخاب می شود. مانند سر پیچ های تند یا در محل کشتی های مغروق.
  7. Interrupted Quick Flashing یا intok. FL: چشمک زدن در این چراغ ها به این صورت است که چند سری چشمک سریع زده و بین هر سری چشمک معمولا ۵ ثانیه خاموشی و توقف وجود دارد. این چراغ ها در چندین محل قابلیت نصب دارند از جمله: سر تقاطع کانال، در محل غرق شدن شناورها و یا خطراتی که بتوان از هر دو طرف آن عبور کرد.
  8. MO یا K: علامت نور در این مدل چراغ ها شامل یک چشمک کوتاه و یک چشمک بلند که به طور معمول ۸ بار در دقیقه صورت می گیرد، می باشد. نور آن ها سفید است و اغلب در نقاطی مانند وسط کانال و یا در جاهایی که بتوان از هر دو طرف و از نزدیک آن عبور کرد، نصب می گردند.

رنگ و علامت اختصاری هر نور

رنگ منتشر شده توسط هر نور با اختصاراتی به صورت زیر نشان داده می شود :

 White = W سفید

 Red = R قرمز

 Green = G سبز

 Yellow = Y زرد

 Orange = Qr نارنجی

 Blue = BU, BL آبی

 Violet = V بنفش